Nejat Melih Devrim (1923)-(1995) ressam Nejad Melih Devrim
1923 yılında İstanbul’da doğdu. Yazar İzzet Melih Devrim ile ressam Fahrelnissa Zeid’in oğludur.
İstanbul Devlet Güzel Sanatlar Akademisi Resim Bölümü’nde Leopold Levy Atölyesi’nde çalıştı. Bedri Rahmi Eyüboğlu, Zeki Kocamemi, Nurullah Berk ve Leopold Levy’nin öğrencisi oldu.
1947 yılında Paris’e yerleşti. Aynı yıl Paris’te Allard Galerisi’nde ilk kişisel sergisini açtı. 22 yıl hayatını bu kentte sürdürdü. Çeşitli Avrupa ülkelerine, Amerika’ya, Uzak ve Yakın Doğu’ya gezilere çıktı. 1968 yılında Varşova’ya, 1980’lerin ortasında da Nowy-Sacz’a yerleşti.
1995 yılında Polonya’da vefat etti.
Nejad Melih Devrim’in Resminin Özellikleri
Prof. Witmore’un yanında öğrendiği Türk hat ve Bizans mozaik sanatı ilk dönem yapıtlarını biçimlendirdi. Doğu sanatı ve Fransız şiirsel soyutlaması etkilendiği başlıca kaynaklar oldu. 1940’lar boyunca canlı renklerle figür, doğa görünümleri ve iç mekan resimleri yaptı. 1950’lerde Paris Okulu içinde yer alan Devrim, bu tarihlerde aynı renkçi yaklaşımıyla bir dizi siyah zeminli resim gerçekleştirdi. 1960’lardan başlayarak 1970’ler boyunca sanatçının giderek çizgiden uzaklaştığı; canlı, ışıltılı renkler ve geniş, coşkulu fırça vuruşlarıyla lirik ve lekeci bir anlatıma yöneldiği görülür. Bu resimlerinde kesik fırça vuruşlarıyla oluşturduğu renk lekelerindeki geçişleri, mozaik sanatının soyutlanmış bir yorumu olarak görmek mümkündür. Sanatçı hiçbir akımın izleyicisi olmadan Paris Okulu’nun esnek bünyesi içinde kendi iç dünyasını renk ve ışık aracılığıyla yansıtarak özgün bir anlatım geliştirdi. Üslubu guaja çok uygun olmakla birlikte, yağlıboyalarında da aynı hafifliği elde etmede büyük bir başarı gösterdi. J. Lassaigne, Nejad Melih Devrim’in “boşluk ve ritim sorunlarına yepyeni ve köklü çözümler” getirdiğini vurgulamıştır.
G. Boudaille, 1960’lı yıllarda Nejad Melih Devrim’in resmini “hareketli, coşkulu, huzursuz ve zarif, karmaşık, çok yönlü ve değişken olan yaratıcısının bir aynası“ olarak tanımlamıştır. Nejad Melih Devrim sanatı soyut resmin bir uzantısı, deneyim ve birikimlerle kazanılmış bir görüşün ve duyarlığın ürünüdür. Resimlerinde renkler, kalın boya ve kısa fırça vuruşlarından oluşan lekelerin kompozisyonu göze çarpar. Nejad Melih Devrim Türk Çağdaş Soyutu’nun yanı sıra uluslararası soyutun da özgün bir temsilcisidir. Eserleri Türkiye’de ve yurtdışında çeşitli müzeler ve önemli koleksiyonlarda bulunmaktadır.
ENGLISH BIOGRAPHY
Nejad was born in İstanbul in 1923 to the son of the author, İzzet Melih Devrim, and the painter Fahrelnissa Zeid. He studied art at the İstanbul Academy of Fine Arts, studying under Bedri Rahmi Eyüboğlu, Zeki Kocamemi, Nurullah Berk and Leopold Levy. Turkish calligraphic art and Byzantine mosaic art, which he learned from Prof. Witmore, shaped his early artworks. During this time, Devrim was an active part of the founding of the “New” group. In 1946 he travelled to Paris and lived there for twenty two years visiting and exhibiting in many cities in Europe, the U.S., and the Near and Far East. His first group exhibition in Paris was the UNESCO International Exhibition titled “L’Art Turc d’aujourd’hui et d’autrefois” in 1946. Devrim also became the first Turkish painter to open a solo exhibition in Paris in 1947 at Gallery Allard. Curated by the dealer Leo Castelli, Devrim was among the 29 other artists to be exhibited at the Young Painters in U.S. and France exhibition at the Sydney Janis Gallery in New York in 1950. Devrim’s works were bought by the French Government and Musée d’Art Moderne de Paris. He was included in Paris School exhibitions during his lifetime with his unique style of geometric abstraction influenced by calligraphy, Byzantine and Ottoman architecture and Iznik tiles. Devrim settled in Poland, first in Warsaw in 1968 and then finally moved to Nowy-Sacz in the mid 1980s. He passed away in Nowy-Sacz in 1995. A member of the “Ecole de Paris” in the 1950’s, Devrim started producing paintings with black backgrounds besides his other colourful works in this period. After 1960s, and during the 1970s the artist gradually abandoned the line and acquired a lyrical and painterly style where bright, radiant colours and energetic brush strokes were dominantly felt. The colour planes and short brush strokes in these paintings can be seen as abstractions of mosaics. Devrim was never a follower of any artistic style, but remained a member of the somewhat flexible structure of the Ecole de Paris. His own style was defined by his inner world, colour and light, and although this style was more suitable for gouage, he succeeded in creating the same lightness with oils. According to J. Lassaigne, Nejad is bringing “innovative and solid solutions to the problems of space and rhythm". G. Boudaille has described Nejad’s paintings in 1960’s as “mirror of its creator, who is active, exciting, non-comforting but kind, complex, diversified, and variable”. Nejad’s art is an extension of abstract painting and the product of an opinion and sensitivity, gained with personal experience and knowledge.
KRONOLOJİK HAYATI
1923 İstanbul’da doğdu. 1936-38 Berlin’de yaşadı. 1940 Galatasaray Lisesi’nde resim yapmaya başladı. 1941 Güzel Sanatlar Akademisi’ne girdi, Leopold Levy’nin öğrencisi oldu. Kaligrafi ve Bizans Sanatı üzerine çalıştı. 1945 Güzel Sanatlar Akademisini bitirdi. 1946 Paris’e yerleşti. Fransa, İngiltere, İtalya, İspanya, Hollanda, Danimarka, Amerika, Sovyetler Birliği ve Çin’de sanat araştırmaları yaptı. 1955 Tristan Tzara’nın şiir kitabı "Le Temps Naissant’i desenledi. 1960 Paul Elvard’ın şiir kitabı "Sens de Tours Les Instants"i desenledi. 1961 Polonya’ya yerleşti. 1995 Nowy Sacz, Polonya’da öldü.
KİŞİSEL SERGİLER
1944 Taksim Bahçesi, İstanbul 1947 Galerie Allard, Paris 1949 Galerie Saint Georges, Londra 1950 Galerie Lydia Conti, Paris 1951 Galerie Beaune, Paris 1953 Galerie Ex Libris, Brüksel 1953 Galerie Marcel Evard, Lille 1953 Galerie aul Facchetti, Paris 1956 Galerie M.C. Coard, Paris 1956 Galerie B. Birch, Kopenhag 1957 Alexander Zodiac Iolas, New York 1958 Güzel Sanatlar Sarayı, Retrospektif, Brüksel 1958-63 Galerie La Cour d’Ingres, Paris 1957-61-67 Galerie Hybler, Kopenhag 1960 Paris Galerisi, Londra 1960 Ressamlar Birliği, Varşova 1962 Ressamlar Birliği Galerisi, Pekin, Çin 1963 Galerie Westing, Odense-Danimarka 1964 Resim ve Heykel Müzesi, Pekin 1964 K. Kunsthandel Galerisi, Kopenhag 1965 Alman Kültür Merkezi, İstanbul 1967 Amman Belediye Segisi, Ürdün 1969 Basın Klübü, Varşova 1973-74-75 Gladsaxe Sanat Çevresi, Danimarka 1975 Galerie Isabella Lemarie Dubreuil, Paris 1977 Galerie Krytykow, Varşova 1978 Bedri Rahmi Galerisi, İstanbul 1980 Sutton Place, New York 1981 Bedri Rahmi Galerisi, İstanbul 1981 Galerie Hubert Winter, Viyana 1982 Tiglar Sanat Galerisi, İstanbul 1982 Vakko Sanat Galerisi, Ankara 1983 Galerie MPIK, Krakow 1984 Galerie AEGIDIUS, Randers-Danimarka 1987 Galerie Callu Merite, Paris 1988 Galeri Baraz, İstanbul
GRUP SERGİLERİ
1941-43 Yeniler Grubu, İstanbul 1946 Uluslararası UNESCO Sergisi, Paris 1948 Mayıs Salonu Paris 1948 Yeni Gerçeklikler Salonu, Paris 1948 Galerie Maeght, Paris 1948 Galerie Saint-Placide, Eleştiri Ödülü 1949 Mayıs Salonu Paris 1949 Yeni Gerçeklikler Salonu, Paris 1949 Galerie Maeght, Paris 1949 Papalar Sarayı, Duvar Resmi, Avignon 1950 Mayıs Salonu Paris 1950 Yeni Gerçeklikler Salonu, Paris 1950 Galerie Maeght, Paris 1950 Galerie Bedune 1950 ABD ve Fransa’daki Genç Ressamlar, Sidney Janis Galerisi, New York, ABD 1951 Mayıs Salonu, Paris 1951 Yeni Gerçeklikler Salonu, Paris 1952 Galerie Babylone, Paris 1952 Galerie Marcel Evrard, Lille, Fransa 1952 La Hune, Charles Estienne’in "Küfür Gülü"Sergisi, Paris 1952 I Ekim Salonu, Paris 1953 Hanover Galerisi, Londra 1953 Fransız İtalyan Sergisi, Torino 1953 "Genç Paris Okulu", Modern Sanatlar Müzesi, Madrid 1954 Mayıs Salonu, Paris 1955 Brooklyn Müzesi, New York 1956 Mayıs Salonu, Paris 1959 Galerie La Cour d’Ingres, Paris 1964 "Günümüz Türk Sanatı", Modern Sanatçılar Müzesi, Paris 1965 Galerie Müzesi 1969 Estetik Müzesi, Torino 1975 Estetik Müzesi, Torino 1987 Türk Resminde Modernleşme Süreci, Galeri Baraz Organizasyonu, AKM, İstanbul 1987 Güncel Boyutlarla Resim Sanatımız, Galeri Baraz Organizasyonu, AKM, İstanbul 1987 Yahşi Baraz Koleksiyonundan Bir Kesit, Beymen Sanat Galerisi, Ankara 1989 "Büyük Sergi", Galeri Baraz Organizasyonu, Atatürk Kültür Merkezi, Ankara 1989 "Büyük Sergi", Galeri Baraz Organizasyonu, Eskişehir Üniversitesi Sergi Salonu, Eskişehir 1990 "Paristanbul", Uluslararası Sanat Merkezi, Paris 1990 "Etkinlikler Süresince 15. Yıl", Galeri Baraz Organizasonu, AKM, İstanbul 1992 Leopold Levy ve öğrencileri, Almelek Sanat Galerisi, İstanbul 1998 "Türk Resminde Soyut Eğilimler", Galeri Baraz Organizasyonu, AKM, İstanbul
Sanatçının Eserlerinin Yer Aldığı Müzeler:
Modern Sanatlar Müzesi, Paris Belçika Kraliyet Müzesi Ulusal Müze,Varşova Devlet Resim ve Heykel Müzesi, İstanbul Saint-Etienne Müzesi, Fransa Grenoble Müzesi, Fransa Aalborg Müzesi, Danimarka Aarhus Müzesi, Danimarka Havana Müzesi, Küba Pekin Müzesi, Çin Tuborg Vakfı, Kopenhag