|
Tahir Abacı
( 1951)
yazar, şair, hukukçu
1951 yılında İstanbul'da doğdu. Orta öğrenimini Malatya Turan Emeksiz ve Elazığ liselerinde sürdürdükten sonra Malatya Özel Fırat Koleji'nde tamamladı. Yüksek öğrenime Ankara Üniversitesi Hukuk Fakültesi'nde başladı, İstanbul Üniversitesi'nde sürdürerek Gazetecilik Enstitüsü'nü ve Hukuk Fakültesi'ni bitirdi. İktisat Fakültesi'nde siyaset bilimi dalında 'Türk Şiirinde Siyasallaşma' teziyle master yaptı. İstanbul'da serbest avukat olarak çalıştı. İlk ürünleri Malatya dergi ve gazetelerinde çıktı. Orada on sayılık Çağ dergisini çıkardı. 1969'dan başlayarak Papirüs, Yeni Dergi, Yarına Doğru, Birikim, Yazko Edebiyat, Varlık, Sanat Olayı, Adam Sanat, Defter, kuram, Yeni Biçem, Adam Öykü, Ludingirra gibi çok sayıda dergide şiir, hikaye, eleştiri ve incelemesi yayınlandı. On sekiz sayı çıkan Yarına Doğru dergisini yönetti. Radikal gazetesinin haftalık pazar eki Radikal İki'de haftalık yazılar yazdı.
ESERLERİ:
Odaları Utandıran Dağlar (şiir, 1976),Gelin Ömrümüz (hikaye, 1976), Basit Şeyler (şiir, 1980), Nasreddin Hoca (çocuk şiiri,1980), Ağır Akan Su (roman, 1990), Sıcak Hayat (şiir, 1994), Aynada Bir Yüz (roman, 1995), ikinci Adım (roman, 1999), Bir Zamanlar Anadolu'da (deneme, 1999), Harput-Elazığ Türküleri (inceleme, 2000)
ESER-AYRINTI
Harput - Elazığ Türküleri
Pan Yayınları
Birinci Basım: Ağustos 2000
Kitaptan Bir Bölüm "Harput - Elazığ Türküleri", Tahir Abacı'nın halk müziğinde özgün bir ada oluşturan bir yörenin, Harput'un müzik geleneğini inceleyen bir çalışması. Yöre müziğini oluşturan tarihsel ve toplumsal ortamı betimleyen bir bölümle başlayan kitap, Klasik Türk Müziği ile halk müziğini kaynaştıran Harput müziğinin kaynaklarını, enstrümanlarını, icra ortamını, icracılarını tanıtan bir bölümle sürüyor. Sonraki bölümde yöre müziğindeki ezgisel yapı inceleniyor, makam özellikleri ve fasıl düzeni, gazel, divan, tatvan, müstezad, hoyrat, maya, tecnis, şıkıltım gibi ezgisel biçimler ele alınıyor. "Harput-Elazığ Müziğinde İçerik" bölümü, yöre ezgilerindeki sözel içerik ve temaların ayrıntılı bir çözümlemesini yapıyor, çeşitli motiflerden örnekler veriyor. İzleyen bölüm, yöre müziğindeki sözlü örneklerin şiirsel yapılarını inceliyor. Son bölüm ise, yöredeki geleneksel dansları ve seyirlik oyunları tanıtıyor. Kitabın kaynakları arasında ise, çok sayıda kitabın yanı sıra, çeşitli sanatçılara ait plaklar ve kasetler de yer alıyor, yani çalışma aynı zamanda bir arşiv bilgisine dayanıyor.
ESER-AYRINTI
Yahya Kemal ve Ahmet Hamdi Tanpınar'da Müzik
Pan Yayınları
Birinci Basım: Ağustos 2000
Tahir Abacı, "Yahya Kemal ve Ahmet Hamdi Tanpınar'da Müzik" adlı kitabına yazdığı Peşrev'de, Yahya Kemal ve Ahmet Hamdi Tanpınar'ın, eserlerinde müziğe verdikleri yerin, sadece bizim edebiyatımız açısından değil, Dünya Edebiyatı açısından da benzersiz bir durum oluşturduğunu vurguluyor. Kitap, üç ana bölümden oluşuyor. "Yahya Kemal'in Sentezi" bölümünde şairin şiir dünyasının oluşumu, genel olarak yönelişleri ve temaları üstünde duran Abacı, "Yahya Kemal: Şiir ve Müziğin Birkaç Hali" bölümünde ise müziğin şiirin bir iç sorunu olarak hemen her şair tarafından önemsendiğini, ancak Yahya Kemal'de müziğin bir tema olarak öne çıkması, dahası bir uygarlık temsilini üstlenmesi nedeniyle bu durumun büsbütün özgül bir nitelik kazandığını vurguluyor. Yahya Kemal'in yakın çevresinde bulunmuş yazarlardan da ilginç gözlemler aktaran bölümü bitirirken, Yahya Kemal'in şiirlerinde yer alan müzikle ilgili temellendirmeleri, Tanpınar'ın romanlarında izlemek gerektiğini belirtiyor. "Güzel, Derin ve İmkânsız: Tanpınar'da Müzik" başlığını taşıyan bölümde, Tanpınar'ın romanlarında müziğin yeri, Tanpınar'a çeşitli yaklaşımlar, onun birkaç romanına birden konu olan ÒMahur BesteÓnin hikâyesi, rüya ile müzik arasında kurduğu özdeşlik ve daha pek çok ayrıntı inceleniyor. Kitapta sadece edebiyata değil, müziğe dair de pek çok saptama ve gözlem yer alıyor. Hem edebiyatla ilginenlere, hem müzik severlere seslenen bir kitap.
www.biyografi.net (Binlerce Biyografi) |
|
|
|