Vahram Çerçiyan Atatürk'ün imza tasarımcısı tasarımcı, kaligraf, öğretmen Hagop Vahram Çerçiyan Kaligrafi öğrenmek için ABD'ye gitti. ABD'den geri dönünce Robert Koleji'nde öğretmenlik yaptı. 25 bin öğrencisi arasında Bülent Ecevit, Selim Sarper, Turgut Menemencioğlu ve Kasım Gülek gibi isimler var.
1950'lerde Arnavutköy Kız Koleji'nde güzel yazı dersi öğretmenliği yaptı.
Atatürk, Çerçiyan'dan 5 adet imza örneği tasarlamasını istedi. Bu çizimlerden "K. Atatürk" tasarımını seçti.
HAKKINDA YAZILANLAR
Atatürk'ün imza tasarımcısı Vahram Çerçiyan Ermeni Portreleri Hüdavendigar Onur Burak Yayınları
Robert Kolej'de öğretmenlik yaptı. Atatürk'e imza öğrettiği iddia edildi. 1944-1952 yılları arasında Robert Kolej'de okuyan bütün öğrenciler buna tanık gösteriliyor. Bu konudaki tartışmayı ilk önce Hürriyet Gazetesi'nde 27.9.1992'de yazdığı yazıyla Aziz Nesin şu sözlerle başlatmıştı; “Atatürk'ün imzasını başkasından kopya etmesine bozuluyorum. Atatürk imzasını bir başkasına attırır, ondan kopya eder, bir ermeni imzasıdır.”
Aradan 4 gün geçtikten sonra araştırmacı-yazar Cengiz Özakıncı, aynı gazetede bir başka yazı yazdı. Özakıncı yazısında, "Atatürk'ün el yazılarını inceledim. Sonuç olarak K. Atatürk imzasında geçen 'Ata' sözcüğü Atatürk'ün gündelik olağan el yazısıdır. Yine aynı yazıda geçen 'Türk' sözcüğü için de aynısı geçerlidir" derken, Nesin'in iddialarının dayanaksız olduğunu ileri sürüyordu.
Öte yandan Hıncal Uluç, 12.10.1992 tarihli Sabah gazetesindeki yazısında Aziz Nesin'e destek çıkıyor ve arkadaşı Nedim Gökdil'in anlattıklarından söz ediyordu. Nedim Gökdil'in Robert Kolej'den öğretmeni Vahram Çerçiyan idi.
Hayat Mecmuası'nın 25 Kasım 1971 tarihli sayısında Ertuğrul Zorlutuna'nın "Atatürk İmzasını Nasıl Seçti" adlı yazısında da şöyle deniyordu; "Atatürk, yeni harflerin kabulünden sonra Çerçiyan adındaki bir Ermeni yurttaşımızın 5 imza örneği arasından kendi denemelerine en uygun olanını beğendi.” Tartışma karşılıklı belgelerle devam ederken Özakıncı, bu konuda ilk yazı yazan olarak Abdurrahman Dilipak'ı kaynak gösteriyordu. Bu arada, Atatürk'ün imzasının bir kopya olduğunu ileri süren Mete Tuncay da, Özakıncı'nın iddialarını içeren kitabını inceledikten sonra Nokta Dergisi'ne şu açıklamayı yapıyordu; "Kitabı inceledim. Özakıncı'nın sunduğu belgeler doğru gözüküyor."
HAKKINDA YAZILANLAR
‘K.Atatürk’ imzasının yaratıcısı bir Ermeni mi Mustafa KINALI Hürriyet 5 Haziran 2001
Atatürk'ün kullandığı ‘K.Atatürk’ imzasının yaratıcısının Ermeni Prof. Hagop Vahram Çerçiyan olduğu açıklaması ilgi uyandırdı. Türk tarihçiler tarafından da kesin bir ifadeyle 'reddedilmeyen' bu bilgiyi, önceki gün Beyoğlu Üç Horan Ermeni Kilisesi Vakfı Başkanı Garo Hamamcıoğlu, ‘Aydınlar ve Sanatkarlar Anıtı’nın açılışında verdi. ‘‘Atatürk'ün kullanıp beğendiği ‘K. Atatürk' imzasının yaratıcısı Çerçiyan da bu mezarlıkta yatmaktadır’’ dedi. Atatürk’ün imzasıyla ilgili görüşler şöyle:
Berç Garo Şigaher (işadamı) Çerçiyan'ın imzayı hazırlaması gerçektir. Robert Kolej'de, kaligrafi (güzel yazı) hocalığı da yapan Prof. Dr. Çerçiyan'dan bizzat duydum. Atatürk'e imza lazım olmuş. Ankara'dan 5 adet imza örneği istemişler. Sabaha kadar heyecanla 5 imza hazırlamış. Ankara'ya gönderilen imzalardan bu bilineni seçmiş Atatürk.
Cemal Kutay (tarihçi-yazar) İmzanın yaratıcısının bir Ermeni olması da mümkün, bir efsane olması da. Ancak olması imkan dahilinde. O dönemde Ermeniler, Museviler, Rumlar Türk varlığı arasında, ayrılmaz bir bütündü. Sanatla, el işçiliğiyle de daha çok meşgullerdi.
Orhan Silier (Türk Tarih Vakfı Genel Sekreteri) Bu, olsa olsa bir tasarım sorunudur. Bilgi sahibi değilim. Bunu bilecek kişi çok azdır.
Garo Hamamcıoğlu (Şişli Ermeni Mezarlığı Komisyonu Başkanı) Tarihçi değilim. Ama imzanın yaratıcısının Çerçiyan olduğunu Pars Tuğlacı'dan da dinledim.