Biyografi’nin tanımından başlayarak,
kapsam, teknik ve teorisi hakkında önemli sorunlar vardır.(1)
Biyografi, birçok ders kitabının yazdığının aksine, bir edebi tür değil,
edebiyata kaynaklık eden üretken bir konu alanıdır. Ve bu yönüyle biyografi,
araştırma metinleri yanında şiir dahil, hemen her edebi türde ürünler
verilebilecek çeşitliliktedir.
Tür olarak biyografi
Burada önemli olan kelime ‘tür’dür… Zira yazarın öncelikle unutmaması gereken
şey, bir konunun, tür olarak kendisine ifade ettiği edebi özü ve imkanları
seçmesidir. Çünkü edebiyat ve literatür (yazın) türleri, belirli yasalara göre
gelişir. Ve her eserin, kendi türüne ait gelişiminin bir zamanı veya bir safhası
vardır.(2)
Biyografi tanımına giriş
Biyografi, “bios” (canlılık, hayat) ve “graphe” (yazı, şekil) kelimelerinin
bileşiminden oluşur. Bir hayat hikayesi anlatan yazılara verilen addır.
Biyografi, bir hayatın tamamını veya bir kısmını anlama girişimidir.(3)
Tercüme-i hal’den biyografiye
Biyografinin Osmanlı Türkçesindeki karşılığı tercüme-i hal’dir… Bu da yaşanan
bir ömrün, kişiye özgü bir halin, anlaşılır bir dille ifadesi anlamına gelir. Bu
karşılık, biyografinin tam olarak başkasını anlamaya yönelik bir çaba olduğunu
gösterir.(4)
Haltercemesi yani biyografi, bir kimsenin hayatının tarihçesidir… Anlatılan kişi
hangi sahada önemliyse, hakkındaki haltercemesi o tarih kolunun bir kısmını
teşkil eder. Biyografi yazarlarının maksadı, anlattığı şahsı bütün
hususiyetleriyle canlandırmaktır.(5)
Batı’da ilk biyografi tanımlamaları
Biyografi, edebi bir konu alanı olarak ilk kez 17. yüzyılda, dönemin oyun yazarı
ve şairi olan John Dryden tarafından tanımlanmıştır.(6)
Seçmece biyografi tanımları
* Biyografi terimi, hayatları, ilgileri ve uzmanlık alanlarıyla yaşadıkları
çağın ve toplumun ilerisinde olan, sıra dışı hayatlarıyla insanların ilgisini
çeken kişiler hakkında başkaları tarafından kaleme alınan yaşamöyküleridir.(7)
Biyografinin yazılma amacı, bir kişiyi eserleri, kişiliği, görüşleri ile
tanıtmaktır. Biyografi, anlatılan kişinin dönemini, çevresini dikkate alarak
yazılır. Biyografi, seçkin bir meslek mensubuyla sıradan bir insan arasında
metot bakımından bir ayırım yapmaz.(8)
Birkaç biyografi tanımı daha
* Kendi alanlarında ünlü olmuş kişilerin hayatlarını, neler yaptıklarını, ülke
ve dünya insanlığına neler kazandırdıklarını, hayatlarının önemli başarılarını
ve dönüm noktalarını bütünüyle anlatan yazı ve kitaplara biyografi (yaşamöyküsü)
denir.(9)
* Tanınmış insanların hayatlarını, eserlerini, başarılarını anlatmak amacıyla
yazılan yazılara biyografi denir.
* Çeşitli alanlarda başarı gösteren kişilerin hayatının anlatıldığı yazılardır.
Tercüme-i hal, hayat hikayesi, yaşam öyküsü isimleriyle de anılan biyografi; bir
kimsenin hayatını anlatan yazı, ünlü bir şahsın hayatının derlenip toplanıp
anlatılması; tanınmış, sevilmiş, hayatında örnek olmuş, eserler yazmış, ün
bırakmış kişileri tanıtmak gayesiyle yazılan kompozisyonlar; yurtlarına,
insanlığa büyük hizmetleri dokunmuş önemli kişilerin çalışmalarını, hayatlarını
anlatan yazılardır.
Biyografinin kapsamı
Biyografide, hayatı anlatılan kişinin ailesi, doğduğu ve yaşadığı yerler, ilk
arkadaşları, tahsil çağı ve yetiştiği çevre hakkındaki bilgiler özetle kimliği
hakkındaki bilgiler yer almalıdır.(10) Ayrıca o kimsenin doğum tarihi,
memleketi, yetişme tarzı, iş hayatı, kişiliği, hizmetleri, etkisi, eserleri
hakkında bilgi ve özellikle onun hayatını yazarın kaleme alma gerekçesi, eser
içinde anlatılmalıdır.
Biyografi vak’ası
Biyografi vak’ası, biyografisi yazılan kişinin, hayatının bir noktasını
aydınlatan anlamlı bir olaydır. Fevziye Abdullah Tansel, biyografi sever
gençlere, tam biyografik çalışmalardan önce, yazmak istediği kişinin hayatının
bir noktasını anlatan yazılar yazmasını tavsiye eder.(11)
BİYOGRAFİNİN ÖZELLİKLERİ
Biyografi, hayatı yazılan kişinin kendisi tarafından değil, onunla ilgili
araştırma yapan, bilgi ve belgelere ulaşan veya onun hayatına yakından tanıklık
etmiş kişiler tarafından kaleme alınır
1.Değerlendirmede ölçülü olmak
Yazar biyografik veya tarihi verileri kullandığı zaman bunu, önyargısız olarak
yapmalıdır.(12)
Üslupta eleştirel olma, kişiye yönelik bir hakaret sınırına varmamalıdır. Bunun
tersi olarak saygı da abartılmamalı, kişi yüceltilmeye kalkışılmamalıdır. Ölçüyü
bulmak önemlidir, bu da biyografi yazarlığının kendine özgü ustalık isteyen
özelliklerinden biri olmalıdır. Ama gerçeğe sadık kalmaya çalışmak bir çözüm
olabilir.(13)
Ama biyografi bir varsayımdan hareket eder
Biyografik yaklaşım, gerçekçi olma ön şartına rağmen, aynı zamanda, çok basit
bazı psikolojik gerçeklere önem vermez. Bir biyografi eseri, hayatı yazılan
kişinin gerçek yaşayışından ziyade, yazarın, hayatı yazılan kişiyi algılamasını
ortaya koyar.
2.Belgelere dayanmak
Biyografi yazarı veya belgesel yönetmeni, anlattığı kişiyle ilgili verilerin
incelenmesinde titiz davranmalıdır. Anlattığı kişiyle ilgili bütün belge ve
bilgileri toplamaya çalışmalıdır. Biyografi yazarı, yazdığı kişiyi, kendi
duygularına göre değil, belgelere dayanmak suretiyle tanıtmaya çalışmalıdır.
Biyografi, tarih araştırmalarında olduğu gibi, her türlü belgeden faydalanır.
Ama en çok hatıratlar, mektuplar, o şahsın bıraktığı eserlerden
yararlanılır.(14)
3.Kronolojik anlatımı gözetmek
Bir şahsı tanıtabilmek için en iyi metot, onun hayatını kronolojik sıraya tabi
tutmaktır.(15) Hayat hikayesi yazılan kişinin doğumu, aile çevresi, eğitim
süreci, kişiliği, arkadaşlık ve akrabalık ilişkileri, sosyal hayatı, aşkları,
evliliği ve çocukları, alanındaki mümeyyiz vasfı (ayırıcı özelliği), varsa
başarısı kronolojik (zaman dizin) bir akışla işlenebilir. Ancak kronolojik akış,
zorunluluk değil, okuyucunun yazılan kişinin hayatının bütününü kavrayabilmesi
için bir kolaylıktır.
Biyografi’nin vazgeçilmez şartı kronoloji
Bütün biyografilerin ortak özelliği, kişinin doğum ve ölümü arasındaki
kronolojik hikayesidir… Böylece tarih'i ve biyografi'yi aynı çizgiye yerleştiren
faktörün de kronoloji olduğu görülmektedir. Kısa ve yalın bir tarifle, tarih bir
dönemin ve o dönemdeki olayların, bir devletin veya devletler arası ilişkilerin
kronolojisi, biyografi ise ferdin kronolojisidir.(16)
Kronoloji= kişinin, yaşadığı 'somut' olayların dökümü
‘Oğuz Atay'ın Biyografik ve Kurmaca Dünyası’ adlı kitabın yazarı Prof. Dr.
Yıldız Ecevit, kitabın sunuş yazısında, biyografi yazarının temel sorunundan söz
eder: “Yaşamın, birbirine eklemlenen kronolojik bir olaylar zincirinden
oluştuğunu düşünen bir biyografi yazarının yapacağı iş bellidir: Biyografisini
yazdığı kişinin, yaşadığı 'somut' olayların bir dökümünü yapacaktır.”(17)
4.Anlatılan kişinin ayırıcı özelliğini vurgulamak
Biyografi, kişiyi bütün insanlarda görülen ortak beşeri özellikleriyle
anlatmakla yetinmez. Biyografi ele aldığı insanı, aynı zamanda kendine özgü hali
ve karakteriyle, kendi sesi, kendi nefesi, kendi dili, kendi mantığı ile veren
bir çalışmadır. Anlaşılmak istenen hayat, özelliği olan bir hayattır. Sahip
olduğu bu özellik, onu, dikkat çekici hale getirir. Sıradan hayatların
biyografisi üzerinde pek durulmaz. Biyografisi yazılacak hayatın bir öyküsü,
farklı bir yönü olması gerekir.(18)
5.Biyografik olguyu yakalamak
Biyografinin amacı, kişinin hayatındaki biyografik olguları yakalamaktır. Yorum
hakkını yazarın okuyucuya bırakması daha doğrudur. Söylenti ve dedikodulara,
asılsız bilgilere yer verilmemelidir. Bunlar biyografi yazımı sırasında bir veri
olarak bilinmeli ama daima gerçek bilgilerin yakalanmasına çalışılmalıdır.
Kişinin hayatı abartılarak veya küçültülerek verilmemelidir. Ama biyografiler
genellikle sevilen kişiler üzerine yazıldığından, her bir cümle onun ne kadar
önemli bir kişi olduğunu vurgulama tezine dayalı ortaya çıkar. Övgünün ve
yerginin ortasını bulmak, her zaman bilimsel bir serinkanlılığı ve eleştirel bir
yaklaşımı gerektirir.(19) Bunların bazıları, çoksatmak gayesiyle yazılan
yazılardır.
Sonuç:
Biyografi, yerli bir bilim dalıdır
Biyografi, İslam milletlerinin, dolayısıyla Osmanlı'nın da, Batı'dan almadığı,
kendi öz malı bir bilim alanıdır. Osmanlı’da bu türün, bir kişi için
yazılanlarına ‘tercüme-i hal’, birden fazla kişiyi ihtiva edenler için
yazılanlarına ‘teracim-i ahval’ denirdi.
Şark zevki hemen bütün kitap adlarında olduğu gibi bu alanda da zengin bir
başlık koleksiyonu sergiler. Sevgili Peygamberimiz Hazreti Muhammet’in hayatı
olan siyer'lerden başlayarak tabakat, vefeyat, tezkire, esami, sicil, şecere,
sefine, mecalis, hadika, ravza, riyaz, gülzar, gülşen gibi olağanüstü sayıda
kitap adı, zengin muhtevalarıyla biyografi kaynakları kütüphanelerimizde
bulunmaktadır.(20)
Neticede biyografi ve otobiyografi, geçmişte kalan bir yaşantıyı, anlama ve onun
bilgisini yeniden üretme çabasıdır.(21)
KAYNAKLAR
1. Türkiye'de Biyografinin Gelişmemesi,
Kapalı Toplum Yapısıyla Yakından İlgili, Sema Aslan, Milliyet 8 Ağustos 2006
2. Edebi Eleştiri, J.C. Carlui-J.C.Fillox, Çeviren Ayşe Hümeyra Çakmaklı, Kültür
ve Turizm Bakanlığı Y., Ankara 1985, sf.43
3. Biyografi Ötekine Yolculuk, Vefa Taşdelen, Millî Eğitim, Sayı 172, Güz/2006
4. Biyografi Ötekine Yolculuk, Vefa Taşdelen, Millî Eğitim, Sayı 172, Güz/2006
5. İyi ve Doğru Yazma Usulleri III, Fevziye Abdullah Tansel, Kubbealtı
Neşriyatı, İstanbul 1978, sf.
6. Türkiye'de Biyografinin Gelişmemesi, Kapalı Toplum Yapısıyla Yakından İlgili,
Sema Aslan, Milliyet 8 Ağustos 2006
7. Türkiye'de Biyografinin Gelişmemesi, Kapalı Toplum Yapısıyla Yakından İlgili,
Sema Aslan, Milliyet 8 Ağustos 2006
8. Edebiyat Biliminin Temelleri, R.Wellek-A.Warren, Çeviren Prof.Dr.Ahmet Edip
Uysal, Kültür ve Turizm Bakanlığı Y., Ankara 1983, sf. 94
9. Biyografi Türünün Özellikleri, Bahri Pektaş, http://www.aof.edu.tr
10. İyi ve Doğru Yazma Usulleri III, Fevziye Abdullah Tansel, Kubbealtı
Neşriyatı, İstanbul 1978, sf.188
11. İyi ve Doğru Yazma Usulleri III, Fevziye Abdullah Tansel, Kubbealtı
Neşriyatı, İstanbul 1978, sf.188
12. Edebi Eleştiri, J.C. Carlui-J.C.Fillox, Çeviren Ayşe Hümeyra Çakmaklı,
Kültür ve turizm Bakanlığı Y., Ankara 1985, sf.59
13. Biyografi Ötekine Yolculuk, Vefa Taşdelen, Millî Eğitim, Sayı 172, Güz/2006
14. İyi ve Doğru Yazma Usulleri III, Fevziye Abdullah Tansel, Kubbealtı
Neşriyatı, İstanbul 1978, sf.
15. İyi ve Doğru Yazma Usulleri III, Fevziye Abdullah Tansel, Kubbealtı
Neşriyatı, İstanbul 1978, sf.
16. Tarihin üvey evladı: Biyografi, Orhan Okay, Zaman 2 Eylül 2001
17. Türkiye'de Biyografinin Gelişmemesi, Kapalı Toplum Yapısıyla Yakından
İlgili, Sema Aslan, Milliyet 8 Ağustos 2006
18. Biyografi Ötekine Yolculuk, Vefa Taşdelen, Millî Eğitim, Sayı 172, Güz/2006
19. Biyografi Ötekine Yolculuk, Vefa Taşdelen, Millî Eğitim, Sayı 172, Güz/2006
20. Tarihin üvey evladı: Biyografi, Orhan Okay, Zaman 2 Eylül 2001
21. Biyografi Ötekine Yolculuk, Vefa Taşdelen, Millî Eğitim, Sayı 172, Güz/2006
Mahmut Çetin
[email protected]
|