Serkis Balyan
müteahhit



1835 yılında doğdu. Osmanlı döneminde yaşayan Balyan ailesine mensuptur. Garabet Amira Balyan'ın oğludur.

1843 yılında ağabeyi Nigoğos Balyan'la birlikte Paris'e gitti. Collège Sainte-Barbe de Paris'i bitirdi. Ecole des Beaux Arts'dan mezun oldu.

İstanbul'a döndükten sonra babası ve ağabeyiyle birlikte çalıştı. Babası ve ağabeyi öldükten sonra kardeşi Hagop Balyan'la çalışmaya devam etti. Osmanlı padişahı II. Abdülhamit döneminde Avrupa'ya kaçtı. 15 yıl sonra geldi. 1899 yılında öldü.

Önemli eserleri

Beylerbeyi Sarayı, babası Garabet Amira Balyan'la birlikte (1861 - 1865)
Beşiktaş Makruhyan Ermeni Okulu (1866) (eşi Makruhi'ye adanmıştır)
Çırağan Sarayı (1863 - 1871)
Pertevniyal Valide Sultan Camii, kardeşi Hagop Balyan'la birlikte (1871),
Zeytinburnu Barut Fabrikası (1874),
Akaretler Sıra Evleri 138 daireli evler (1874)
Harbiye Nezareti, bugünkü İstanbul Teknik Üniversitesi'nin Taşkışla binası
Mekteb-i Tıbbiye, bugünkü Galatasaray Lisesi'nin binası
Maçka Silahhanesi, İstanbul Teknik Üniversitesi'nin Yabancı Diller Yüksekokulu[1]
Gümüşsuyu Kışlası
Malta köşkü
Hekimbaşı Av köşkü
Baltalimanı Yalısı
Galatasaray Adası' ndan eski köşk
Adile Sultan Sarayı (Kandilli)
Yıldız Sarayı Büyük Mabeyin Binası
Çadır Köşkü, Malta Köşkü
Şale Kasrı (2. kısım)
Çit Kasrı
Çağlayan Kasrı (Kağıthane)
Ayazağa Köşkü (Maslak)
Kalender Köşkü
Zincirlikuyu Kasrı (ISOV Yapı Meslek Lisesi binası)
Tokat Köşkü (Beykoz)
Alemdağ Av Köşkü
Abdülaziz Av köşkleri (Validebağ ve Ayazağa)
Sultan Çiftliği Köşkü (İzmit)
Kâğıthane Camii
Bahariye Nezareti
Maçka Karakolhanesi
Hamidiye Saat Kulesi (Dikran Kalfa Cüberyan ile birlikte)
Ümraniye Hekimbaşı Av Köşkü
Çırağan Sarayı Haremi (Şimdiki Beşiktaş Anadolu Lisesi)




HABER

Sarkis Balyan
Habibe Demircan
2 Ocak 2007

Dolmabahçe ve Beylerbeyi Sarayı gibi ünlü Osmanlı saraylarının mimarı, tarih kitaplarında belirtildiği gibi Ermeni Balyan ailesi değilmiş. Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi'nde 13 yıldır Osmanlı mimarisi üzerinde araştırmalarda bulunan Yard. Doç. Selman Can, Osmanlı'ya üç kuşak hizmet ettiği bilinen Balyan ailesinin mimar değil, müteahhit olduğunu söylüyor. Aileden Senekerim Balyan'ın eseri olarak gösterilen Bayezit Kulesi, Kirkor Balyan'a ait olduğu belirtilen Rami Kışlası, Garabet Balyan'a bağlanan eski Çırağan Sarayı, Nikoğos Balyan'a mal edilen Ortaköy ve Hırka-i Şerif camileri; Başbakanlık Osmanlı Arşivleri'ndeki belgelere göre Osmanlı'nın son başmimarı Seyyid Abdülhalim Efendi'nin eseriymiş. Selman Can, Dolmabahçe Sarayı'nın planlarını da o zaman 16 yaşında olan Nikoğos Balyan'ın çizemeyeceğini, arşivlerin sarayın planlarını çizen kişi olarak son başmimar Seyyid Abdülhalim Efendi'yi işaret ettiğini belirtiyor. Osmanlı Devleti'nin mimarlık örgütü Hassa Mimarlar Ocağı'nın kaldırılmasıyla etkin hale gelen balyan ailesi, sarayın önemli yapı işlerinin ihalesini almış ve bu gelenek 3 kuşak devam etmiş. Serkis Balyan'a Sultan II. Abdülhamid döneminde 'sermimar-ı devlet' unvanı verilmiş. Ancak Selman Can'a göre bu paye, en üst düzey mimar anlamını taşımıyor. Can, Serkis Balyan'ın saraydaki özel bağlantıları sayesinde bu unvanı aldığını söylüyor. Ermeni kalfaların yaptıkları işlerde yolsuzluklara karıştıkları için 19. yüzyılda gözden düşmeye başladığını anlatan Yard. Doç. Selman Can, 'devlet başmimarı' payesi ile onurlandırılan Serkis Balyan'ın bile büyük inşaat yolsuzluklarına karıştığını belirtiyor. Can, 1882 yılında başlatılan ve 4 yılda tamamlanan bir soruşturma neticesinde Serkis Balyan'ın, Sultan Abdülaziz ve II. Abdülhamid döneminde yaptığı yapılardan toplam 300 bin lirayı aşkın bir meblağı zimmetine geçirdiğini ve hakkında açılan dava ile tüm mal varlığına el konulduğunu kaydediyor. Balyan, Ekim 1888'de sarayın başdoktoru Mavroyani Efendi aracılığı ile Sultan II. Abdülhamid tarafından affedilmiş. Serkis Balyan yaptığı inşaatlardan bazıları çöktüğü için de hapis yatmış. Babası Garabet, Serkis'in kefaletle serbest kalmasını sağlamış. Ayrıca ailenin hiçbir ferdinin yabancı kaynaklarda belirtildiği gibi Ecole des Beaux-Arts okulunda eğitim almadığı, İstanbul Teknik Üniversitesi'nden Aygül Ağır'ın yazışmaları sonucunda ortaya çıkmış. Belgelerde, Serkis Balyan'ın Ecole des Beaux-Arts'ta okuduğu söylenen tarihlerde İstanbul'da olduğu bilgileri de yer alıyormuş.

Ayasofya Müze Müdürü ve tarihçi Dr. Haluk Dursun da Balyan ailesinin müteahhitliğe daha yakın olduğunu doğruluyor. Ünlü eserlerin mimarlarının ortaya çıkarılması gerektiğini söyleyen Dursun, yıllar sonra bile böyle bir bilgiye ulaşılmasının tarihî kültür için kazanım olacağını dile getiriyor. Dursun, sanat tarihçilerinin ve mimarların bu konu üzerinde durmasını da istiyor.




www.biyografi.net (Binlerce Biyografi)