Murat Filinte
fotoğraf sanatçısı


yazar



1967 yılında Malatya’da doğdu. İlk ve orta öğrenimini Malatya ve İstanbul’da tamamladı.

1983 yılında İstanbul’da Mimar Sinan Üniversitesi Güzel Sanatlar Akademisi Sahne Görüntü Sanatları Fotoğraf Ana Sanat dalına girdi. 1987 yılında mezun oldu. Vatani görevini Balıkesir’de Asteğmen olarak tamamladı.

1990 yılları başında serbest çalıştıktan sonra 1994 yılında Edirne Trakya Üniversitesi’nde öğretim görevlisi oldu.

1997-1999 yıllarında iki yıl ressam İlhami Atalay’dan resim dersleri aldı. “Batı Sanatında Akımlar” adlı yüksek lisans tezini 2000 yılında tamamladı. Murat Filinte halen Yeditepe Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi’nde doktora çalışmasını sürdürmektedir.

2002 yılında Almanya Karlsruhe Sanat Festivali’nde fotoğraf çalışmaları sergilendi. Filinte’nin özel siyah beyaz fotoğraflarından bir seçki 2007 yılında Fransa’nın Arles kentinde “LES RENCONTRES” Siyah Beyazın Ustaları projesinde sergilendi. Sanatçı, 2015 yılında ikinci kez LES RENCONTRES Festivali’nde eserleriyle Türk fotoğraf sanatını temsil etti.

ESERLERİ:

1.Yaklaşan Küresel İklim Krizi
H. Murat Filinte
Yeni İnsan Yayınları

2.Aydınlık Oda
Resim, Fotoğraf, Sinema
H. Murat Filinte
Kişisel Yayınlar




ESER-AYRINTI

Aydınlık Oda
Resim, Fotoğraf, Sinema
H. Murat Filinte
KİŞİSEL YAYINLAR

Bir görüntü sağanağı altındaki tarihin giderek görselleşmesi ve kentlerin çizgiselleşmesi arasındaki ilişki, görme biçimleri tükenen sinemanın sıradanlaşmaktan kurtulmak için bilimsel animasyon, kurgu ve belgesele yönelerek fotoğrafik gerçekliği, dolayısıyla gerçekliği parçalaması ile benzer bir ilişkinin aynı kodlarını taşımaktadır.Bu kodlar ikonografinin ötesimi?

Hiç şüphesiz görsel bir devrimin içindeyiz.
Her şey kendisin görselleştirip, kopyalamak suretiyle kadim resim sanatı ve onu ikonasının ebediliğinden pay almaya çalışan bir düşünceyle kalıcı kılmak istemesi, kamerayı tarihinin karşısına getirip, onu tarihçinin kaleminin yerini alma eyleminin içine itmiştir.Bu yüzyılın sonunda tarihçiler, devletlerin ulusal arşivlerinde değil, belki daha çok televizyon gibi haber merkezlerinin arşivleri ve fotoğraf bankalarında görülmeye başlayınca, sanatın tarihi temsil gücü bütünüyle ortadan kalkıp, sanat ve tarihin üretildiği ortak şartların kesin biçimde birbirlerinden ayrıldığı bugün ve gelecekte “sanat tarihi” deyiminin sadece uzak, kadim sanatlara ait bir tanım olacağı artık bir varsayım değildir.

Yayın Tarihi 2009-04-01
ISBN 6058935709
Baskı Sayısı 1. Baskı
Dil TÜRKÇE
Sayfa Sayısı 239
Cilt Tipi Karton Kapak
Kağıt Cinsi Kitap Kağıdı
Boyut 15 x 21.5 cm



SERGİ-HABER

“Eve Giden Yol" Fotoğraf Sergisi Ziyarete Açıldı
Zeytinburnu Kültür ve Sanat Merkezi

Fotoğraf sanatçısı Murat Filinte'nin eserleriyle yer aldığı "Eve Giden Yol" sergisi ziyarete açıldı. Siyah beyaz fotoğrafın manifestosu niteliğindeki sergi, 10 Aralık’a kadar ziyaret edilebilecek.

Fransa’daki Les Rencontres Festivali’nde eserleriyle Türk fotoğraf sanatını temsil eden fotoğraf sanatçısı Murat Filinte’nin Zeytinburnu Kültür ve Sanat Merkezi'ndeki “Eve Giden Yol” sergisine katılan Belediye Başkanı Murat Aydın, “Zeytinburnu'nda Türk sanatına katkı veren işler yapıyor olmanın gurur verici olduğuna vurgu yaparak, " Zeytinburnu’muza ve Türk sanatına katkı veren bu sergimizin hayırlı olmasını dilerim. Benim için de çok anlamlı bir sergi çünkü ben de fotoğraf çekmeyi seviyorum. Fotoğraf karşı özel bir ilgim var. Bu sergiyi daha önce gelip gezdim, dolaştım ve çok beğendim. Murat kardeşimizin eline, gözüne sağlık, ışığı bol olsun. Buraya kadar gelen tüm davetlilerimize de çok çok teşekkür ediyoruz.”dedi.

HER KARE, BİR BELGE, BİR HAFIZA VE BİR BİLGİDİR

Sergiye ilişkin açıklamada bulunan fotoğraf sanatçısı Murat Filinte ise, serginin hazırlığına 1997'de başladığını, çekimlerin 2007'ye kadar sürdüğünü, 2008'den sonra da baskı aşamasına geçerek, serginin 18 yılda tamamlandığını aktardı.

Filinte, "Eve Giden Yol"un ilk kişisel sergisi olduğunun altını çizerek, "Daha önce Fransa ve Almanya'da karma sergilere katıldım. Fransa'da 'Les Rencontres' (Siyah Beyazın Ustaları) Sergisi’nde, Almanya'da ise 'Karlsruhe Sanat Festivali'nde Türk fotoğraf sanatını temsil ettim. Bu sergi ise tamamen özel bir sergi." diye konuştu.

FİLİNTE: “FOTOĞRAF, SİYAH BEYAZDIR, RENKLİ ÇIKMAZ. RENK DAHA SONRADAN VERİLİR."

Açılışta fotoğraflara gösterilen ilgiden duyduğu memnuniyeti dile getiren Filinte, şunları kaydetti:
"Fotoğrafa ilginin her zaman taze olduğunu, fotoğrafın insanların gündeminde olduğunu gördüm. Çünkü fotoğraf sanatının boyutlarını henüz toplum olarak algılayabilmiş değiliz. Dünyada parmak ısırtan çok önemli sergiler gördüm ama bu sergiler bizim ülkemizde az oluyor. Bizde de fikir üretebilenler var ama az. Benim bu üretmiş olduğum fikir, zamanı ve perspektifi görebilmek. Çünkü ben, zamanın boyutunu arıyorum. Fotoğraf siyah beyazdır, renkli çıkmaz, renk daha sonradan verilir."

ZAMAN: “KEM ALETLE KEMALAT OLMAZ.”

Açılışa katılan usta fotoğraf sanatçısı İbrahim Zaman da sergideki eserlerin, analog dönemin işleri olduğuna dikkati çekerek, "Sanatçının kullandığı 25 asa, dijitalde çıkmadığı ve eserler kare format olduğuna göre, büyük ihtimalle hazır blatla çekilmiş işlerdir. Bu durum şunu gösteriyor, 'kem aletle kemalat olmaz.’ Murat Filinte'nin ışığı tanıyan, bilinçli kullanan, fotoğrafı da bilen bir yapıya sahip olduğunu tahmin ediyorum. Çünkü sergideki fotoğrafların zenginliği kadar, laboratuvar işlerinin de hassasiyetle, bilinçle uygulandığını görüyoruz." dedi.

Zaman, birçok kişinin "en iyi makine, en iyi fotoğrafı çeker" yanılgısına kapıldığının altını çizerek, şunları aktardı:
"Uzak Doğu’ya giden bazı arkadaşlarımız 'İbrahimciğim, orada ucuzmuş. En iyi makine hangisi' diye sorarlar. 'Ne yapacaksın en iyi makineyi?' derim onlara. 'Güzel fotoğraf çekeceğim' derler. Ben de 'o güzel fotoğrafı makine çekmez. Sen önce fotoğrafı öğreneceksin. Sonra o sana en iyi hizmeti verecek. Sen şimdi vasat bir makine al. Onu alfabe gibi kullan. O makine zaten günü geldiğinde, ben sana yetmiyorum artık. Senin öğrendiklerine ben cevap veremeyeceğim dediğinde, en iyi makineyi tavsiye ederim' derim. Eğer kişi, hakkını vererek bir işi ortaya koymuşsa, ondan sonraki kalite onu destekler. Kalite, kişiye hizmet bilmediği sürece bir şey öğretmez, hizmet etmez."

“SERGİLER, FOTOĞRAFÇININ BESLENME SAATİ SAYILIR”

Öğrencilerine bütün sergileri görmelerini tavsiye ettiğine işaret eden Zaman, "Her sergi, zaman içinde onlara bir şey söyleyecektir. Ben öğrencilerime 'sergiler sizin beslenme saatiniz sayılır' derim. Yaptığınız işe soyunmuşsanız, gidin onlarla ilgili önünüze kadar gelmiş şeyleri ihmal etmeyin izleyin derim" ifadelerini kullandı.

İbrahim Zaman fotoğraf sergisindeki eserlere de değinerek, şu bilgileri verdi:
"Şu emek, ister 10, ister 20, isterse 50 yılda olsun. Elden bir şey gelmezse, o sadece kaybedilmiş zamandır. Burada emeklerin yerini bulduğunu, yerine oturduğunu, soylu bir çalışmayla meydana gelmiş, sanatı da içinde barındıran bir fotoğrafik çalışma olduğunu sevinçle görüyorum."

Sergi küratörü Mehmet Lütfi Şen, İstanbul'da bu kalitede siyah beyaz bir serginin 10 yılda bir yapıldığını aktararak, "Murat, hassas çalışmaların, detayın sanatçısı. Ki sanat da detayda gizlidir. Fotoğraf sanatıyla ilgilenen herkesin sergiyi görmesini ve kaçırmamasını dilerim" diye konuştu.
Açılışa, hattatlar Ali Toy ile Dr. Süleyman Berk ve fotoğraf sanatçısı İsmail Küçük'ün yanı sıra sanat dünyasından birçok isim katıldı.



www.biyografi.net (Binlerce Biyografi)